بایسته های مدیریتی هیئت داری در مسجد

اخبار، مصاحبه ۰ 83

خبرگزاری شبستان:در بررسی بایسته های هیئت داری همواره باید آسیب های احتمالی موجود را در نظر داشت تا به کاربردی‌بودن این بایسته ها خللی وارد نشود.

 به گزارش خبرگزاری شبستان، نقش بی­ بدیل هیئت­ها در تربیت و تعالی معنوی جامعه و فرد، موجب می­ گردد که در موضوع بایسته­ ها و آداب مدیریتی هیئت­ داری، بررسی­های متنوع و روزآمدی صورت گیرد تا خادمان هیئات مذهبی را در اداره هرچه بهتر این خیمه ­های معرفت و معنویت یاری رساند. در بررسی بایسته­ های هیئت­ داری همواره باید آسیب­های احتمالی موجود را در نظر داشت تا به کاربردی‌بودن این بایسته­ ها خللی وارد نگردد. در باب بایسته­ های هیئت ­داری نکاتی مورد اهمیت است که به طور اجمالی به ذکر آنها می­ پردازیم؛

١ .توجه دائمی به مسئله نیت و مخلصانه بودن در فعالیت­های هیئتی که تجلی آن در عدم رقابت­های کودکانه و چشم و هم‌چشمی­ های غیراصولی بین هیئت­ها، عدم تعصب به نام، پرچم و علامت مخصوص هیئت، خود را نشان خواهد داد. اخلاص به عنوان مسئله معنابخش و حیاتی باید در تمام شئون و فعالیت­های یک هیئت متجلی باشد.

٢ .حفظ تعادل بین شور و شعور، معرفت و عاطفه، عقل و احساس در برنامه­ های هیئت، یکی دیگر از بایسته­ های اساسی هیئت­ داری است. مسئله سخنران‌محوری یا مداح­ محوری در هیئت­ها تحت الشعاع همین موضوع است. در این باب مطلوب آن است که با توجه به نیازهای معرفتی و رفتاری مخاطبان، با حفظ یک نسبت مطالعه شده، در هر دو بُعد عاطفه و عقل، به نیازهای مخاطبان پاسخ داده شود. پیداست که رصد این نیازها که یک کار کارشناسی دقیق است، غیر از ابراز نیازهایی است که مخاطبان دارند و رصد آن بر عهده سیاست­گذاران و مسئولان هیئت خواهد بود.         

٣ .حراست مستمر از عدم فرو افتادن در برخی آسیب‌های احتمالی. از جمله برخی از این آسیب‌ها عبارت‌اند از: عزاداری سکولار و خارج از آثار اجتماعی روزآمد، ارائه اشعار یا سبک­های سینه ­زنی سخیف و سبک که خلاف شأن اهل‌بیت(علیهم السلام) و مجلس ایشان است؛ ارائه بحث­های سطحی و صرفاًَ تابع ذوق و سلیقه مخاطب هیئتی که به تفسیرهای سلیقه ­ای از دین و مسئله عاشورا می ­انجامد در سخنرانی، ذکر مطالب غیرمستند از روایات و گزارشات تاریخی؛ موسیقی زدگی؛ فروافتادن در برخی امور خلاف فقه؛ ارائه تفسیر غیرحماسی از عاشورا و ترویج نوعی نگاه فلاکت­ بار از این واقعه عظیم که در نتیجه آن عملاً عاشورا به جای اینکه عامل خیزش و تعالی باشد، وسیله تخمیر و رخوت معرفی می­ گردد.

۴ .حفظ وجهه مردمی و توجه به استقلال هیئت اعم از مالی و مدیریتی. البته این  به معنای استبداد رأی در مدیرت هیئت و عدم نظارت­ پذیری دولتی نیست؛ بلکه به معنای جلوگیری از دولتی شدن هیئت­هاست که در بلندمدت ضمن از بین رفتن پایگاه مردمی هیئت­ها، به ایجاد زمینه استفاده ناصحیح سیاسی و اجتماعی از آنها منجر می­گردد. اگرچه حرکت هیئت­ها در جهت حفظ و تقویت نظام اسلامی یک اصل خلل ­ناپذیر است و اساساً موجودیت این نظام مدیون عاشورا و حماسه حسینی است، ولی این تقویت باید در حد اصل حاکمیت باقی بماند و در حد جریانات سیاسی محدود پائین نیاید تا زمینه سوء استفاده شخصی و جریانی از احساسات حسینی فراهم نشود.

۵.نظم‌محوری در هیئت­ها نیز یکی از موضوعاتی است که در آن افراط و تفریط­هایی مشاهده می شود. از طرفی در برخی هیئت­ها آنقدر کارها بی ­برنامه و نامنظم پیش می­ رود که امروزه در برخی از محافل از کار هیئتی به ­عنوان ضرب المثل بی‌نظمی یاد می­ شود و از طرف دیگر برخی افراد نیز هیئت را با پادگان یا یک سازمان اداری اشتباه گرفته، به نظم­ گرایی افراطی رسیده‌اند که این مسئله نیز آسیب­های خاص خودش را دارد. بهترین روش به نظر نگارنده، برنامه ­محوری همراه با انعطاف است تا هم کارها بر مدار نظم و حسابگری پیش رود و هم به واسطه انعطاف برنامه ­ها در مرحله اجراء، زمینه همیاری و همراهی دیگران فراهم شود و قدری از آزادی عمل به شرکت کنندگان و خادمان هیئت داده شود.

۶ .توجه به همه از مخاطبان یکی دیگر از ویژگی­های هیئت مطلوب است؛ در مدیریت هیئتی باید به طور همزمان به همه اصناف مختلف از جمله کودکان، پیرمردان، جوانان، زنان و غیرهیئتی ­ها توجه شود؛ مثلاً اگر در حاشیه هیئت برای کودکان مکانی با برنامه­های جذاب، البته با رعایت ضرورت انس کودکان با فرهنگ عزاداری در نظر گرفته شود، هم خاطره خوشی از هیئت در ذهن آنان می­ نشیند و هم از آسیب­های احتمالی مانند خستگی و دلزدگی ناشی از تطویل مراسم در امان می­مانند، یا اگر در اجرای برنامه­ ها افرادی که تازه وارد وادی هیئت شده­اند در نظر گرفته شود، در پویایی و تکمیل خیر هیئت مؤثر است. برتی استفاده مؤثر زنان از برنامه­ها که به واسطه فاصله فیزیکی با سخنران و مداح موجب آسیب­ هایی مانند ایجاد سر و صدا می‌شود، می‌توان از پخش تصویری برنامه در بخش خواهران و قرار دادن مدیرانی از بین خواهران برای نظم‌دهی استفاده کرد.

۷. با توجه به اهتمام حداکثری هیئت­ها به ارائه محتوای برنامه ­های هیئت در قالب بسته­ های مکتوب، صوتی و تصویری بایسته است که این کار بعد از ارزیابی دقیق و ویرایش شکلی و محتوایی صورت پذیرد.

دیدگاهی بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های الزامی مشخص شده‌اند. *

اطلاعات تماس

آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، خیابان شهید بهشتی، کوچه شهید مرتضی محمدی (اوقاف)، بعد از اداره کل اوقاف و امور خیریه، دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان شمالی و دفتر نمایندگی خبرگزاری شبستان
تلفن: ۳۲۲۳۷۳۲۷ (۰۵۸)
ایمیل: info[at]dkm.ir